wonderful traveller

Tuesday 5 February 2013

ada bahayanya bahan2 kimia dalam produk kecantikan

assalamualaikum...anyeong-hanseyo!!petang td lepas terjah Maybank (transfer duit kt org) otw nk blik td ternampak kedai lalu singgah jap kot2 de majalah e-pop (versi cina ade la) malangnye....tak jual dik...hampeh la...memandangkan xnak pulang dgn tgn kosong (tokei kedai pun dh tgk lain mcm) sy pun dgn baik hatinya beli dua majalah, Remaja (still remaja ke ak?) dgn Dara (alhamdulillah, aku masih dara, ok!) dok belek2 magazine Dara tu tibe2 de satu page dgn topik yg diberi tajuk "sanggup tanggung risiko untuk cantik" sy pun baca dn di situ de 11 jenis bahan kimia yg dipaparkan dan dikongsikan bersama..turut disertakan huraian dan kesan sampingan bahan kimia tersebut..mari kita baca bersama dan renugkan...

1-HYDROQUINANE-bahan ni kebiasaannya terdapat di dalam produk pemutih. contoh terdekat yg sy blh bg adalah pencuci muka. penggunaan dlm jangka masa panjang blh menyebabkan kulit menjadi merah dan terbakar, wujud masalah ginjal, kanser darah dan kanser sel hati....(ma!!!takut!!!!)

2-RHODAMIN- bahan ni memberi kesan kepada gangguan pernafasan  dan kerosakan hati. (sanggupkah?)

3-SODIUM LOURETH SULFATE- produk seperti syampu, sabun badan dan pencuci muka biasanya mengandungi bahan ini dan akan menyebabkan alahan kulit, asma, sakit kepala, sakit sendi, pening2 dan katarak mata.

4-MERCURI- produk pemutih biasanya mengandungi bahan ni. kesannya adalah berlaku iritasi, alahan pada kulit, kerosakan pada otak, ginjal, gangguan perkembangan janin kerosakan paru-paru, muntah-muntah dan kanser.

5- PARABEN- bahan ni banyak digunakan pada deodaran dan kosmetik. ia boleh menyebabkan kemerahan dan kesan pada kulit dan disyaki boleh menyebabkan kanser payudara.

6- ISOPROPYL ALCOHOL- alkohol jenis ni biasanya terdapat dalam pelarut dalam produk kecantikan. ia boleh menyebabkan lapisan kulit menjadi rosak dan dalam jangka masa yg panjang boleh menyebabkan  penuaan.

7- DIETHANOLAMINE (DEA), TRITHANOLAMINE (TEA), MONOETHANOLAMINE (MEA)
ketiga-tiga bahan ni boleh menyebabkan kanser ginjal dan hati.

8- MINYAK MINERAL- walaupun kedengaran baik untuk kulit, namun ia akn melapisi kulit hingga pengeluaran toksin dalam badan terganggu. ia boleh menyebabkan jerawat.

9- PROPLYENE GLYCOL- bahan ini terdapat dalam produk kosmetik dan pencuci muka yang boleh menyebabkan masalah kemerahan pada kulit dan kerosakan ginjal dan hati.

10-POLYETHENE GLYCOL (PEG)- bahan ni akan menyebabkan kelembapan kulit terganggu dan mempercepatkan penuaan dan pembiakan bakteria.

11- TRETINON/RETINOIC ACID- jika bahan ni terdapat dalam produk kecantikan, ia akan menyebabkan kulit kering dan terbakar seta menyebabkan kerosakan pada janin.

wow!!!sy rasa nk buang semua produk yg sy pakai skrg....tapi, mebazir dowh...td sy sempat check if bahan2 tersebut de dlm syampu, showel gel dan pencuci muka...dan kebanyakannya mmg de....isk3...so far, sy pakai alhamdulillah tp bab pening kepala tu kerap terjadi kt sy....risau gak ni...waaa....mmg patutlah waktu zaman sek menengah dulu mama sy x bg langsung sentuh pencuci/krim muka segala bagai....ia mendatangkan kesan buruk rupanya...

bula dah belia ni, menggatal plak nk pkai mcm2 ye...huhuhuhuhu...nak xnak terpaksalah abiskan mana yg de...tp kalau sy x pakai muka jd ala2 x brape nk bermaya...hmmm.....what suppose i am to do?makan collagen ek?heeeee....tu pun mmg diamalkan....had yg ni....heyp!nk mampus cepat ke?soal mati tu, ALLAH yg tentukan....kita sebagai manusia, hanya merancang, kan?sekian...

No comments:

Post a Comment